Introduksjon Tidslinje 1920-2020 Vuonnamárkanat Samefolkets dag Info

Kofte alltid og for alle

Flertallet av innbyggerne i Nesseby kommune er samiske, noe som vises både i språk og klesdrakt. Omtrent alle går i kofter og snakker samisk til daglig.

Nils Roska (f. 1921) forteller: «Mine første 16 år levde jeg i kofta. Mens jeg gikk på skole, hadde jeg kofte hver dag. På hverdagene var det en billigere kofte. På søndagene var det en annen, dyrere kofte. Alle butikkene solgte klede. Vadmel brukte man som ytterkofte. Belter og skobånd vevde folk selv. Det var også forskjell på hverdags- og søndags-belter og bånd. På hverdagene var det enklere. På søndagene mer pyntet med fine mønstre».

Den samiske kulturen var så dominerende at folk som flyttet til kommunen også ble innlemmet. En beretning kan illustrere dette. Fredrik Bekkala skildrer fra sin oppvekst i Karlebotn på 1920-tallet:

«Jeg ble født i Karlebotn i 1910. Mitt hjemmespråk var finsk, mens bygda ellers var samisktalende. Derfor lærte jeg ganske snart samisk, mens norsk lenge var et fremmed språk. På skolen brukte de fleste kofter. Faktisk var det en tid bare jeg som ikke brukte denne klæsdrakt. Jeg tror nok de andre syntes det var noe fremmedslig med meg som ikke hadde kofte. Men så fikk mor en kone til å sy meg en kofte, og da var jeg som de andre».

Fredrik Bekkala i Karlebotn.

For Bekkala var kofta et kulturelt tilgjengelig symbol som gjorde at han skled inn i massen. Han lærte seg også samisk for å kommunisere. Men han gir ikke inntrykk av at han dermed skiftet identitet fra finsk til samisk. Kofta var den dominerende klesdrakten som alle i bygda gikk med. Dermed var den ikke uttrykk for en etnisk identitet, men for en majoritetskultur. Det å ikle seg kofte var for Bekkala å gli inn i denne majoritetskulturen. Mange finsktalende familier oppgir i folketellingene at de la om til samisk, også som hjemmespråk. Dette var en måte å omstille seg til å bo i en samiskdominert kommune.

Anna Trane (f. 1924), som vokste opp i en samisk familie, forteller: «Vi gikk i kofte, til skolen også, vi hadde ikke kåper og sånt, bare kofter og kommager. Vi kjøpte ullstoff i butikken. Alle hadde ikke likt, tøykofter hadde de om sommeren». Også norske embetsmenn, slik som prester, kjøpmenn, fylkesmenn og andre øvrighetspersoner, kledde seg i samiske klær. Dette kan ha vært med på å gi status til samisk klesdrakt.

1 Intervju 7.3.2019.

2 Fredrik Bekkala. «Nå kunne også vi i Karlebotn rette ryggen». Varanger årbok 1987, s. 102.

3 Anton Hoëm. Fra noaidiens verden til forskerens. Misjon, kunnskap og modernisering i sameland 1715-2007. Institutt for sammenlignende kulturforsking. Novus forlag 2007, s. 414.

4 Jorunn Jernsletten. Tradisjonelle produkter av sau i Unjárga/Nesseby. Varanger samiske museums skrifter Čállosat nr. 8, 2014 s. 65

5 Øystein Nilsen og Thorbjørn Bjørkli. «Samisk koftebruk i Unjárga/Nesseby 1900-tallet». Varanger årbok 1998.

Fra venstre: Grethe Maja holder hesten «Prino», Ellen Anna Henriksen, Else Johansen som sitter i vogna.

Norske hverdagsklær og samiske finklær

På 1930-tallet er det gradvis en overgang til norske klær. Det er et generasjonsskifte, hvor den eldre generasjonen fortsetter å bruke kofte både til hverdag og høytid, mens de yngre generasjonene går over til norske klær på hverdagene. Noen av de yngre fortsetter å bruke kofte som søndagsklær.

Jon Ole Nilsen (1914-1998) var en markant og skrivefør person i Nesseby, som redaktør for det kristne tidsskriftet Nuorttanaste. Han skriver i sin dagbok 3.11.1936:

«Klærne begynner å endres i forhold til forrige århundre. Da brukte de vadmelskofter og bukser i forskjellige farger, nå er søndagskoftene bare i svart klede og pyntet med de samiske fargene, rødt og gult. For et par år siden brukte samiske ungdommer kofte på søndagene, men nå har det snart forsvunnet. Nå bruker ungdommene mest dongerijakker og gensere på søndagene ... Jeg har ikke hatt på kofte mer enn to ganger i år. Både yngre og eldre folk har begynt å bruke norske klær istedenfor samiske klær».

Tude Iversen (f. 1930) forteller: «De eldste brødrene mine hadde kofte som arbeidstøy. Da jeg var liten, hadde jeg kofte. Jeg syntes ikke det var noe arbeidsplagg akkurat. Du hadde jo hengende den der holbien, og det ble alltid hengende is på den. Spesielt som barn når man lekte i snøen». Holbi er kanten nederst på kofta.

1 Jane Juuso, Marie Birgitte Utse, Liv Nilsen og Magnhild Mathisen. Unjárgga gákti. Varangerbotn: Isak Saba guovvdáš 2005, s. 12.

2 Jernsletten 2014, Tradisjonelle produkter av sau i Unjárga/Nesseby s. 65.

Krigstid, brenning og tvangsevakuering

Det er som i andre sammenhenger tydelig at krigen utgjør et markant tidsskille. De som er over 80 år har vokst opp med dork (saueskinnsjakke med ulla innover), fiehtarbuvssat (hjemmesydde vadmelsbukser) og kofter som hverdagsantrekk, mens etter krigen ble det sydd klær etter norsk mønster.

Under krigen ble det mangel på engelsk ullklede, som var ansett som det peneste koftestoffet. Før krigen var ullklede salgsvare hos de mange lokale kjøpmennene rundt fjorden. Det ble mangel på andre typer stoff også. Det var vanlig å gjenbruke gamle kofter, for eksempel for å sy bukser til barna. Ingrid Iversen (f. 1941): «Jeg er vokst opp under krigen, og da hadde de ikke råd til kofte, for klede var dyrt og vanskelig å få tak i. Foreldrene mine hadde søndagskofter. Selv var jeg 16 år før min mor skaffet meg kofte».

Familien Kolpus utenfor gammen sin i Bunes rundt 1945. Nils Andreas og kona Ellen Bigga med hvert sitt barn på armen. Nabo Signe Nilsen er på besøk. Vi ser skyggen av fotografen John Ole Nilsen.

Når det gikk ut ordre om tvangsevakuering i oktober 1944, var den første beskjeden at samene ikke ble regnet som arbeidsdyktige, og derfor ikke skulle evakueres. Tegnet på at noen var samisk var at de gikk i kofte. Det var derfor flere som lånte seg kofter, for å unngå evakueringa. Denne beskjeden ble etterhvert endret, men da hadde tyskerne allerede forlatt Varanger, krysset Tana bru og sprengt den. Øst for Tanaelva hadde tyskerne hatt hastverk, for de visste at russerne kom etter dem. Alle tyske styrker på Varangerhalvøya måtte passere gjennom Varangerbotn for å komme seg vestover, og de var redde for å bli avskåret av russerene. Men når de hadde passert Tanaelva og sprengt brua følte de seg tryggere og tvangsevakueringen ble grundigere.

Kanskje er dette noe av forklaringa på at kun 1/3 av Nessebys befolkning ble tvangsevakuert. De fleste, ca. 800 personer, hadde allerede rømt fra bygda opp til gammer og midlertidige boliger i utmarka. Så snart de hørte sprenginga av Tana bru 6.11.1944 følte de seg trygge på at krigen var over for deres del. De kom ned til bygda og begynte oppryddinga etter tyskernes herjinger. Tyskernes ordre var å brenne all bebyggelse, men på grunn av hastverket var det en del bygg som sto igjen. Det var lite materielt som ble berget og det var kummerlige forhold. Men selvberging basert på en kombinasjon av fiske, husdyrhold, reindrift, jakt, fangst og høsting i utmarka var avgjørende for at folk klarte seg rimelig bra.

1 Jernsletten 2014, Tradisjonelle produkter av sau i Unjárga/Nesseby s. 19.

2 Intervju 27.3.2019.

3 Mari-Ann Nilsen. «Helga Maardalen ved Nesseby tuberkulosehjem talte tyskerne midt imot». Varanger årbok 2020, s. 433.

Finkofter og hverdagssamisk

Den siste folketellinga der etnisitet og språk ble registrert var i 1950. Den viste en klar samisk majoritetsbefolkning i Nesseby kommune.

På bilder fra Nesseby skole 1947/48 ser man at ingen av barna har kofte på. Det er tydelig på fotografier fra denne tida at kofter ikke lenger var det vanligste hverdagsplagget. På bilder fra høytidelige anledninger hvor folk har finstasen på er det fortsatt noen som går i kofte. På bildet fra et friminutt i skolegården i 1948 ser vi at ingen går i kofte, men alle har skaller med skobånd på beina. Det at man selv kunne lage skotøy av lokalt skinn fra sel, ku, sau eller rein, var en av årsakene til at man hadde klart seg så godt under krigen og etterpå. Sammenlignet med bildene fra før krigen, da mange brukte kofte både til hverdag og høytid, har det skjedd en tydelig endring. Men hva var årsaken?

Det er lett å tro at dette skyldtes den harde fornorskingspolitikken, som gjorde at man ikke fikk kjøpe jordeiendommer hvis man ikke hadde norsk som dagligspråk og undervisninga bare skulle foregå på norsk selv om ungene bare kunne samisk når de begynte på skolen. Men de jeg har intervjuet sier at de fleste familier uansett hadde samisk som hjemmespråk, noe folketellinga i 1950 bekrefter. Læreren fra Vestlandet, som har tatt bildet, forteller at han måtte bruke en elev som tolk, enda det var ulovlig. Jenta hadde vært evakuert under brenninga høsten 1944, og hadde derfor lært seg norsk før hun kom tilbake til Nesseby.

Nesseby skole friminutt 1948. F.v.: Maggi Teigen, Tormod Noste, Birgit Marie Nilsen, Klara Mosesen, Bergitte Hjelper, Inga Stina, Anna Siri, Ukjent, Ruth Teigen, Martha Dikkanen, Randi Utse, Ukjent. Med spark: Laila Noste. Lærere: Hjørdis Nilssen og Dreng Skomedal. Foto: Halgrim Ulsaker (lærer i Nesseby 1947-49).

Liv Nilsen (f. 1949): «Jeg hadde nå kofte da jeg var liten. Det var gamle bestemødre og samejenter som hadde det. Min oldemor har jeg aldri sett i annet enn kofte. Jeg var 10 år da hun døde i 1959». Bertil Berg (f. 1957): «Jeg er ikke selv vokst opp med kofte. Det var gamle folk som brukte kofte til daglig, andre folk bare til kirke». Marie Roska (f. 1939): «Jeg var konfirmant i 1954. Det var ikke så populært med kofte på den tida. Vi ville heller ha kåpe. Det var bare gamle folk som gikk i kofte». Enkelte, som Henda Mathisen, brukte kofta som arbeidsplagg også etter krigen.

Inntrykket er at etter krigen hadde de fleste i Nesseby sluttet å bruke kofte til daglig fordi man hadde annet hverdagstøy. På søndager og til selskapeligheter kunne man bruke kofte, men vi ser på bildene at alle ikke hadde kofte i denne tida. Forklaringa jeg har fått er at det var vanskelig å få tak i fint nok stoff etter krigen. Det skulle helst være engelsk klede, og det var mangelvare. Hvis man ikke kunne sy finkofte, så lot man heller være. Derfor var det bare de som ennå hadde fine nok kofter til å bruke om søndagen, som tok dem på.

Mangelen på koftekledde på bildene fra gjenreisingstida kan derfor ikke ses som et direkte resultat av fornorskinga, slik det er lett å tro. Påtrykket om å lære seg norsk gjorde ikke nødvendigvis at folk sluttet å bruke kofte i Nesseby. Men mange forteller om negative opplevelser av at man ble sett ned på hvis man gikk i kofte i norske kystmiljøer.

1 Folketellingen 1950: https://www.ssb.no/a/histstat/nos/nos_xi_236.pdf

2 Halgrim Ulsaker. «Med hurtigruta til Finnmark». Varanger årbok 1999, s. 184.

3 Jernsletten 2014. Tradisjonelle produkter av sau i Unjárga/Nesseby, s. 65

4 Jernsletten 2014. Tradisjonelle produkter av sau i Unjárga/Nesseby, s. 66.

5 Intervju 7.3.2019.

Fornorskingspolitikken ovenfor samene 1851-1959

Fornorskinga var en offentlig assimileringspolitikk ført av den norske stat i perioden 1851 til 1959, med ringvirkninger som fortsatt oppleves i dag. I 1851 ble Finnefondet etablert av Stortinget. Det ble blant annet brukt som lønnstilskudd til lærere som var særlig effektive i fornorskingens tjeneste. Fornorskningspolitikken ble ikke formelt avskaffet før Samekomitéen ga sin innstilling i 1959, som ble vedtatt av Stortinget i 1963.

Fornorskningspolitikken bygde på to ideologiske grunntanker. Det ene var en sosialdarwinistisk tenkning om at samer var et laverestående, primitivt folk, uten egne evner til å løfte seg opp på et høyere, sivilisert nivå. De trengte derfor hjelp til å heve seg over sin egen uvitenhet og dette skulle skje ved å tilegne seg norsk språk og kultur. Den andre ideologiske bakgrunnen var den norske nasjonsbyggingen, som forutsatte at Norge var en selvstendig nasjon bestående kun av nordmenn. Dette var spesielt viktig i forbindelse med Unionsoppløsninga med Sverige i 1905. Det ble innført regelverk som Jordsalgsloven av 1902, som påla at alle som skulle kjøpe jord måtte ha norsk som dagligspråk.

F.v: Per M. Klemetsen og Per Fokstad. Tatt i 1971. Den visjonære samiske læreren Per Fokstad fra Tana foreslo allerede i 1947 at samisktalende barn skulle få sin første skolegang på samisk, og så gradvis opplæres i norsk. Han var også medlem av Samekomittéen, som i 1959 foreslo å styrke samisk språk i skolen.

I skoleverket var det særlig anvendelsen av Wexelsenplakaten som gjorde det vanskelig for samisktalende barn. Kirkeminister Wexelsen sendte i 1898 ut en instruks med skjerpet fokus på at «Skolens Undervisning foregaar i det norske Sprog. Det lappiske eller kvænske Sprog bruges kun som Hjælpemiddel til at forklare, hvad der er uforstaaeligt for Børnene». I steden for at norske ord skulle forklares på samisk ble det anbefalt å bruke anskuelsesmetoden. Læreren skulle peke, mime, tegne på tavla eller på annen måte vise barna hva et ord betydde. Dette fungerte ofte forvirrende og ga treg språkopplæring sammenlignet med da man tidligere kunne bruke samisk til å forklare norske ord.

Wexelsenplakatens § 4, som påla lærerne å overvåke at samisk ikke skulle brukes «i videre udstrækning, end forholdene gjøre uomgjængelig fornødent», ble i mange skolekretser tolket som at elevene heller ikke skulle få snakke hjemmespråket på fritida. Enkelte skolestyrer fortsatte å instruere lærere i samiske distrikter om å passe på at elevene ikke snakket samisk i friminutt og i fritida på internatet helt til instruksen ble formelt avskaffet med Stortingets behandling av Samekomitéens innstilling i 1963.

Selv etter at instruksen ble avskaffet rådet en negativ innstilling om at samisk ikke burde brukes i undervisninga, ikke engang som hjelpespråk. Selv om den raseideologiske begrunnelsen bak fornorskingen mistet legitimitet etter andre verdenskrig, så var det fortsatt et utbredt syn at samene ikke ville kunne ta del i den sosiale og økonomiske utviklingen i gjenreisingstiden hvis de ikke la fra seg samisk språk og kultur og steg fullt og helt inn i den norske majoritetskulturen.

Det tar langt tid å endre på inngrodde holdninger. Etter 60 år uten at samisk var brukt i skolevesenet var de fleste analfabeter i samisk skriftspråk, også de med samisk som hjemmespråk. Det var derfor lite å bygge på når man skulle forsøke å snu denne holdningen. I to generasjoner hadde nært sagt den eneste formidlinga av samisk skriftspråk vært gjennom Bibelen, salmeboka og det kristne tidsskriftet Nuorttanaste. Det manglet derfor lærekrefter som kunne uttrykke seg skriftlig på samisk.

1 Regnor Jernsletten. «Samisk organisasjonsarbeid». Samisk kunst- og kulturhistorie . Red. Frode Tveterås, Trude Arntsen og Regnor Jernsletten. Tromsø: Vett & Viten 2002.

2 Lov om Afhændelse af Statens Jord og Grund i Finnmarkens Amts Landdistrict av 22. mai 1902 nr. 7 – Jordsalgsloven av 1902. § 1 bokstav c: «Afhændelse maa kun ske til norske Statsborgere og under særlig Hensyn til at fremme Bosættelsen af en for Distriktet, dets Opdyrkning og øvrige Nyttiggjørelse skikket Befolkning, som kan tale, læse og skrive det norske Sprog og benytter det til daglig Brug.»

3 Regnor Jernsletten. Samebevegelsen i Norge. Idé og strategi 1900 – 1940. Hovedfagsoppgave historie. Universitetet i Tromsø 1986, s. 88.

4 Henry Minde. «Fornorskinga av samene – hvorfor, hvordan og hvilke følger?» Sámi skuvlahistorjá. Samisk skolehistorie nr. 1. Davvi Girji, 2005.

Personlige erfaringer med norskopplæringen

Det er svært individuelt hvordan folk i Nesseby har opplevd fornorskinga og hvordan ulike familier har håndtert den. Noen prøvde å legge helt om til norsk i hjemmet for å hjelpe ungene å tre lettere inn i storsamfunnet. Mens andre mente at skolevesenet hadde ansvaret for norskopplæringen og at familien kunne fortsette med samisk som hjemmespråk. Nils Einar Mathisen (f. 1937): «Du ser jo at våre unger prater norsk. Det var jo det at vi ikke kunne norsk da vi begynte på skolen. Og så skulle vi gjøre det litt lettere for ungene og snakka norsk med dem. Sånn var den fornorskingstida. Jeg har angret etterpå … at vi gjorde en feil mot ungene våre».

Nils Einar Mathisen, 6.2.2020. Foto: Bjarne Riesto

Ingrid Iversen (f. 1941): «Det var kanskje litt overlegenhet også. Noen brukte å si: Hva skal du med den der samisken! Det var politikken etter krigen. At de som giftet seg og fikk barn prøvde å snakke norsk. Det var en lærer som spurte oss: hvorfor snakker dere ikke bare samisk hjemme? Det er skolen som skal lære barna norsk. Men det var mange foreldre som hadde dårlige erfaringer; og de ville ikke at barna skulle plages slik som de selv av at de ikke kunne norsk når de begynte på skolen».

Kjell Trane (f. 1947): «Jeg husker at de snakket verken orntlig norsk eller samisk. Vi lærte bare samisk hjemme og norsk på skolen. Da trengte ikke foreldrene å anstrenge seg med å snakke norsk til oss, for det lærte vi jo på skolen. Slik gjorde vi oss forstått når vi begynte å jobbe. Det var jo et uttrykk da: Hva skal du med den der samisken, den når du jo ingen vei med!»

5 Intervju 13.3.2019.

6 Intervju 27.3.2019.

7 Intervju 12.3.2019.

Internatliv

For de fleste innebar skolegang at de måtte bo borte fra familien i perioder. Ingrid Iversen (f. 1941): «Jeg var 7 år da jeg begynte på skolen. Det var ingen skolebuss eller internat. De første årene måtte vi bo hos slektninger. I 1952 flyttet vi inn på det nye internatet. Jeg syntes ikke det var trist, annet enn når ungene kranglet seg imellom. Det var mange som manglet mat hjemme, og de fikk det bedre med å bo på internatet. De fleste gårdene hadde mange barn, og folk hadde dårlig råd. De som bodde langt unna kom seg hjem bare til jul og påske». Hun kunne ikke huske at de ble nektet å snakke samisk sammen på internatet. Ingen av elevene på internatet gikk i kofte, fordi på den tida var det bare gamle folk som brukte kofte på hverdagene.

Utvidelsen til 9-årig grunnskole gjorde at ungdommer fra Nesseby gikk i nabokommunen Tana frem til 1966. Fra skoleåret 1959/60 var det bare ungdomsskole-elever som bodde på internat, for skyssordninger og antallet lokalskoler gjorde at alle elever i barneskolen kunne bo hjemme.

Virkningene av språkinstruksen, som begrenset muligheten til å bruke samisk i undervisningen, ble forsterket av at man etter krigen gikk over til utvidet skolegang for ungdomstrinnet. Dette innebar en storstilt utbygging av internater, hvor ungdommer ble samlet på tvers av kommunegrenser for å fylle opp klasser. Det hadde vært internater før krigen også, og på grunn av dårlige transportmuligheter var det vanlig at barn fra førsteklasse av måtte bo borte fra foreldrene i lengre perioder. Barna kunne være innkvartert på internat eller hos private sammenhengende i 8 uker før jul og 8 uker på vårsemesteret.

På 1950-tallet ble skolen et mer effektivt fornorskingsinstrument enn noen gang tidligere ettersom skoletida ble utvidet og samiske elever fikk mer undervisning i en norsk skole av norske lærere med norske lærebøker. Det var lærermangel etter krigen, og mange bygdeskoler fikk folk sørfra med kun artium og ingen lærerutdanning. Mange av disse lærerne hadde en nedsettende holdning til de samiske elevene. Det var heller ikke uvanlig at elever fra andre kommuner fra Finnmarkskysten, som gikk på den yrkesrettede skolen i Karlebotn, benyttet muligheten til å hevde seg som norske og kastet dritt om samer, enda de var en minoritet i en samisk bygd. For elever fra Nesseby var denne erfaringen sår. Det at andre kunne komme til Nesseby og fortelle dem at de ikke var noe verdt.

Bildet viser Karlebotn skole og internat, med Karlebotn "sentrum" i bakgrunnen.

Det er et paradoks at når myndighetene offisielt avslutter fornorskingsparadigmet, da først skyter fornorskingen fart i Nesseby. 1960-talls generasjonen er den første som kan norsk når de begynner på skolen. Hvorfor? Mange eldre forteller om sine egne dårlige erfaringer med å ikke forstå lærerne. Så når de selv ble foreldre ville de skåne barna for ubehaget med å ikke forstå noe av undervisningen de første skoleårene.

Et annet fenomen er at folketallet vokste enormt etter krigen. Folketellinga i 1950 er den største i Nessebys historie, med over 1500 personer. Det var innlysende at mange ville bli nødt til å flytte fra hjembygda for å få seg arbeid, og da måtte de kunne norsk. Foreldrene hadde dårlig utbytte av sin egen skolegang og opplevde en barriere i forhold til det norske storsamfunnet. De ønsket å gi sine egne barn et bedre utgangspunkt.

1 Signe Iversen. «Tyskálaččat eai máhte sámegiela goittot». Varangerbotn: Isak Saba guovddáš 2005.

2 Siri Dikkanen. Karlebotn skole og internat 1952-2002. Glimt fra Nesseby kommunes skolehistorie fra 1700 til idag. Nesseby kommune 2002.

3 Eivind Bråstad Jensen. Fra fornorskningspolitikk mot kulturelt mangfold. Nordkalott-Forlaget 1991, s. 73.

4 Randi Irene Losoa. «The Beatles». Varanger årbok 1999, s. 120.

5 Folketellingen 1950: https://www.ssb.no/a/histstat/nos/nos_xi_236.pdf

17. mai-feiring i Nesseby på 1960-tallet. Torill Lindseth, Inger Trane, Marianne Lindseth, Ruth Trane, Marie Blix, Rigmor Andersen, Lillian Nilsen, Bård Schønberg. Foto: Sidsel Schønberg.

Samisk selvbevissthet våkner

Statens politikk på 1960-tallet var likeverdighet. Med det mente man at samene måtte rustes til å delta i det norske samfunn på lik linje med nordmenn, både språklig og økonomisk. Samene kunne selv få bestemme om de ville videreføre sitt språk og sin kultur. Det skulle ikke lenger motarbeides, men ble heller ikke satset på.

Samfunnsforsker Vigdis Stordahl beskriver hvordan mange foreldre på 1960-tallet så tilegnelsen av norske kulturelle kompetanser som en forutsetning for at barna deres skulle lykkes i livet. Uten norsk ville de bli tapere, som dem. Det var nettopp denne taper-opplevelsen den nye samepolitiske bevegelsen gikk til felttog mot gjennom å vise til den samiske fortida som det samiske folks skattekiste. Denne fortida var for mange samer ikke bare forbundet med noe nedverdigende, men opplevdes også som noe de hadde tapt. Gjennom deltagelse i den samepolitiske bevegelsen fikk mange anledning til å akseptere og bearbeide denne tapsopplevelsen. Her kunne de gjenoppdage historien og kulturen og slik få en ny selvforståelse og bekreftelse på sin samiske identitet.

Det ble mer vanlig igjen å se yngre voksne i kofte, ikke bare gamle folk og småbarn. Marie Roska (f. 1939): «Jeg var voksen og gift første gang jeg hadde kofte på. Det var på slutten av 1960-tallet. Da hjalp svigermor meg å sy kofte. En nabokone vevde holbi-kanten. Jeg husker ikke hvorfor jeg ville ha kofte. Jeg tror det er som med moten. Når én vil ha, så begynner alle».

1 Bjørn Aarseth. Norsk samepolitikk 1945-1990. Norsk folkemuseums samiske samlinger. Forlaget Vett & Viten, Oslo 2006.

2 Vigdis Stordahl 1996. Same i den moderne verden, Karasjok: Davvi girji,
s. 153.

3 Intervju 7.3.2019.

Vitaliseringen skyter fart

På 1970-tallet våknet den samisk bevisstheten for alvor, og vitaliseringsprosessen kunne begynne. Det var igjen lov å ha samiskundervisning på skolen, etter at det hadde vært forbudt siden slutten av 1800-tallet. Men det skulle fortsatt gå 20 år før skolen klarte å tilby samisk språkopplæring for alle elever i Nesseby.

På 1970-tallet dukker det igjen opp kofter på konfirmasjonsbildene. I 1970 var det én gutt med kofte på. I 1973 var det to som hadde kofte. En periode etter krigen hadde konfirmantene foretrukket norske penklær. Irma Trane (f. 1941): «Vi hadde kofte både på 17. mai og når vi gikk til kirke for konfirmasjon. Det skulle være sånn fin kledekofte. Men de som ble konfirmert hadde ikke kofte. Guttene hadde kjøpt dress og jentene hadde hjemmesydde pyntekjoler. Men resten av familien gikk i kofte, hvis de hadde». Det siste er et viktig poeng, for med store ungeflokker var det ikke alle som hadde kofter til penbruk.

Duodjeutstilling i Karlebotn 15.12.1975. Foto: John Ole Nilsen.

På 1970-tallet var det forskjell mellom ulike familier, om de brukte kofte som finklær eller ei. Det påfallende er at skillet ikke følger hvilke familier som beholder samisk som hjemmespråk eller ei. Mange familier byttet til norsk som hjemmespråk. Samtidig var det flere som begynte å bruke kofter igjen, for eksempel til festlige anledninger som 17. mai. Ei som vokste opp i Nesseby på 1970-tallet forteller at det var stas å kle seg i kofte til skoletoget. I hennes familie var det vanlig at de tok en tur inn til Vadsø etterpå. Da passet de på å dra hjem og skifte til norske klær først. For det var mange som hadde ubehagelige opplevelser og fikk slengt stygge kommentarer etter seg hvis de hadde kofte på i byen. Dette er en av de nedbrytende effektene som fornorskingen hadde: At alle hadde lov til å se ned på og skjelle ut samer.

Siri Dikkanen, tidligere skolesjef i Nesseby, skriver at skolen hadde en lang og strevsom vei å gå for at samisk språk og kultur skulle få en selvsagt plass. Den mest hardhendte og direkte undertrykkende periode var kanskje over etter krigen. Men stort sett lot skolen som om samisk språk og kultur ikke eksisterte. Så kom endringen som gjorde at det ble lov å gi samisk begynneropplæring. Blant foreldrene til elevene som skulle begynne på skolen høsten 1970, var det mange som ville ha samisk som opplæringsspråk for sine barn. Men den gang hadde kommunen bare én lærer som kunne undervise i og på samisk, og det kom ikke i gang. Det ble samisk begynneropplæring første gang i 1977 ved Stuorravuonna skuvla/Karlebotn skole.

Mellom 1904 og 1953 foregikk ingen systematisk undervisning i samisk for lærere i Norge. Etter hvert ble det mer sporadiske utdanningstilbud, men det var få ressurser å bygge på.

1 Juuso m.fl. 2005. Unjárgga gákti, s. 16.

2 Intervju 28.3.2019.

3 Dikkanen 2002. Karlebotn skole og internat 1952-2002.

4 NOU 2000:3 Samisk lærerutdanning - mellom ulike kunnskapstradisjoner ,
s. 16.

Norske Samers Riksforbund sitt 14. landsmøte juni 1982 i gymsalen på Nesseby skole. På talerstolen står Ole Henrik Magga, som ble valgt til Sametingets første presidenten i 1989. Foto: John Ole Nilsen.

Samepolitisk symbolplagg

Kofta blir etter hvert også et samepolitisk symbolplagg. 1970-tallet var et tiår med stor politisk aktivitet. For mange voksne var det i slike sammenhenger viktig å ha på kofte. Det ser vi blant annet på bilder fra landsmøter i de samiske organisasjonene. I slike samiske rikspolitiske sammenkomster var det viktig å vise hvilket område man representerte, og kofta var et naturlig symbolsk signal. For mange var det sosiale aspektet i å møtes på en arena der det samiske var selvsagt vel så viktig som de politiske diskusjonene. Samefester og møtevirksomhet som strakte seg over flere dager (og netter) var en motvekt til stigmatiseringen man fortsatt opplevde i norskdominerte miljøer. Slik fungerte samepolitisk aktivitet som «øyer» hvor man visste at ingen ville latterliggjøre eller kommentere ens samiske opphav og framtoning. Unjárgga sámiid searvi/Nesseby sameforening ble stiftet i 1972.

Nils Einar Mathisen (f. 1937): «Ja, da kom jo det her med sameforeninga og alle skulle ha kofte. Sameforeninga var populær her, ikke bare her, men i Tana, Kautokeino og Karasjok så var det populære samefester. Og da skulle alle ha kofte på. Men i andre sammenkomster var det ingen som hadde kofte på. Selv de eldre hadde norske klær på da. Det var vel mye mobbing, særlig hvis man skulle til Vadsø. Hvis man skulle utenfor Nesseby, så var det ikke greit å gå i kofte».

Kofte blir altså et plagg som knyttes til noe positivt internt i den gryende samiske samfunnsoppbygginga, men som ikke finner gjenklang i storsamfunnet og spesielt ikke i de norske fiskeværene.

Delegater fra Nesseby på Norske Samers Riksforbund sitt 14. landsmøte 17.-19.6. 1982 i gymsalen på Nesseby skole. F.v.: Nils Einar Mathisen, ukjent, Iver Per Smuk, Einar Siiri, Olav M. Dikkanen og Ole Roska. Foto: John Ole Nilsen.

1 Intervju 13.3.2019.

Uniformering av koftebruken

På 1970-tallet var det kun noen få damer som sydde kofter og de valgte å sy det de anså som tradisjonelt: mørk blå ullklede, med rød og gul dekor. Avslutningene på ermer og holbi (skjørtekant) ble standardisert. Dette ga inntrykk av at det var kun én korrekt Nessebykofte. Dette ble befestet da man begynte å holde kurs i koftesøm på 1970-tallet. Alle sydde identisk kofte, med identisk dekor.

Koftesømkurs i gymsalen på skolen i Nesseby i 1977. Foran fra venstre: Lærerne Duttá-Pier Mággá/Magga Andersen og Magga Bigga Johnsen. Bak f.v.: Birgit Siiri, Bigga Iversen, Ellen Marit Roska, Oline Nilsen, Marie Bergitte Utse, Anna Pettersen, Dagmar Trane, Torill Wigelius og Birgit Teigen. Foto: John Ole Nilsen.

På bildet ser vi de to lærerne på et av kursene på 1970-tallet: Dutta-Pier-Mággá/Magga Andersen og Magga Bigga Johnsen. Med på kurset var også flere av de som senere har bragt tradisjonen videre, blant annet Marie Birgitte Utse og Birgit Teigen. Birgit Teigen brukte å sy kofter til familien, og etter hvert holdt hun selv kurs. Hennes datter Maggi forteller at som ungdom var hun ikke så interessert, men som voksen har hun sydd til både barn og barnebarn. Søstera Irma forteller at hun sydde sin første kofte på kurs og at mora Birgit seinere hjalp henne når hun ble spurt om å sy en herrekofte. Det er ikke så enkelt å få alle pyntesømmene riktig. Nesseby herrekofte er jo kjent for at ryggen skulle være som en speilflate med all dekorsømmen! Når det igjen ble populært med kofte, var det i mange familier fortsatt kvinner som hadde kunnskapen i fingrene og brukte den til å hjelpe andre. For de som ikke sydde selv eller hadde noen i familien som sydde for dem, var det lenge Marie Birgitte som stod for koftesømmen. Hun har sydd til folk i hele kommunen og vært en flittig leverandør.

Liv Nilsen har dokumentert det historiske mangfoldet i måter å dekorere kantene på ermene og skjørtene til Nessebykofta. Dette presenteres som utstilling i monter på Varanger Samiske Museum. Foto: Anna-Kajsa Jernsletten.

Liv Ravna (nå Nilsen) arbeidet på 1980-tallet med å dokumentere Nessebykofta og opplevde at den var mer variert enn hun hadde trodd, særlig kvinnekoftas holbi. Overraskelsene ble mange etter hvert som hun kom over mønstre hun tidligere ikke hadde sett. Før krigen var det flere som sydde og vevde selv og derfor fikk koftene et mer personlig preg. Det var fantasien og økonomien som bestemte. På 1800-tallet brukte de både røde og grønne kofter.

I mønsterboka for bandvev har Liv Nilsen samlet 150 ulike mønstre til belter, holbi og skobånd. Tidligere hadde de fleste bygder og slekter egne mønstre, som gjorde at man så hvor de hørte til. Med tiden var det bare noen få som vevde holbi og det samme mønsteret ble brukt over hele Nesseby kommune. Fra gamle kofter ser man at hver syerske hadde sin egen måte å dekorere ermekanten på. Noen foldet kanten og andre rynket. Noen har brukt opptil 3 ulike farger. Også nederst på kofta kunne man ha holbi uten vevde bånd, med kledestriper i rødt, gult, blått, grønt og svart. Koftesyerskene kunne leke seg med fargene når de pyntet holbi-kanten.

1 Liv Ravna. «Litt om Nessebykofta». Varanger årbok 1986

2 Liv Nilsen og Jane Juuso. Oahpa čuoldit. Varangerbotn: Isak Saba guovddáš 2018.

3 Juusu m.fl. 2005. Unjárgga gákti, s. 26.

Internkontrollen "Koftepolitiet"

Uniformeringen av koftesømmen førte til strenge rammer for hva som var tillatt. Liv Nilsen forteller fra da hun sydde grønn kofte og nabokjerringas kommentar var: «Fysj, så stygt!» Dette var en utilslørt irettesettelse. Men Nilsen hadde sett at bestemoras kofte var grønn og følte seg trygg på at hun var innenfor tradisjonen, selv om hun hadde brutt den gjengse normen som da var etablert. Skjørtelengden og bredden på dekoren hadde variert etter krigen, men det å bruke andre grunnfarger enn blått ble ansett som feil på 1970-tallet.

Blant syerskene som opererte på denne tiden i et tilnærmet monopol er det flere som fortsatt i dag gir klart uttrykk for at de synes det kun er blått som er den riktige Nessebyfargen. Disse tradisjonsbærerne omtales ofte av folk som «koftepolitiet». Det er personer som er så trygge på sin egen kunnskap at de føler behov for å irettesette andre når de mener noen har brutt reglene for koftesøm og koftebruk. Hun som hadde sydd seg grønn kofte var trygg nok til å fortsette å bruke den. I denne perioden, da det var stor uniformitet i utforminga av kofta, krevdes det at man måtte være trygg både på sømteknikk og kulturelt for å utfordre den etablerte normen.

Nesseby 1920. F.v.: Marianne Lindseth, Sigrid Utse, Regine Tepsel. Foto: Henrik Nilssen. Bruk av detaljer som blondekrage til koftene viser at man fulgte de norske motesvingningene selv om man fortsatte å bruke kofte. Slike tilpasninger blir av forfatterne av boka Unjárgga gákti (Nessebykofta) i 2005 omtalt som at de fornorsket koftene. Fornorsking oppfattes idag som at man har mistet det samiske særpreget.

Skillet mellom offentlig og privat

På 1970-tallet begynte noen av kvinnene å bruke mønstrede bomullskofter offentlig og til høytidelige anledninger. Dette mente mange eldre brøt med skillet mellom hverdag og høytid.

Selv hadde de vokst opp med at man brukte ulike typer kofter i ulike situasjoner. Nils Roska (f. 1921): «På hverdagene var det en billigere kofte. På søndagene var det en annen, dyrere kofte». Gunvor Dahl Rasmussen (f. 1931): «Bestemor gikk alltid i kofte. Inne, eller hjemme, brukte hun enkle bomullskofter, når hun skulle bort tok hun på seg finkofte. I fjøset og på annet arbeid brukte hun gamle kofter. Vi andre gikk i kjoler».

For de som hadde vokst opp med skillet mellom borte- og hjemmekofter, opplevdes det nedverdigende å se at det de oppfattet som private kjøkkenkofter ble brukt offentlig. Mens for den yngre generasjon var det et poeng å ta tilbake noe av tradisjonen med kofta som bruksplagg, for eksempel til politiske møter. Da valgte damene ofte mønstrede bomullsstoffer, mens mannfolkene har vært påfallende trofaste mot blått ullklede.

Bildet er tatt på trappa ved inngangen til Nesseby skole. NSR holder sitt 14. landsmøte 17.-19.6.1982. Vi ser delegater som tar seg en kaffe og røyk på trappa. Foto: John Ole Nilsen.

1 Intervju 7.3.2019.

2 Siv Rasmussen. «Lis-áhkkus hus». Varanger årbok 2006, s. 233.

Rettighetskamp

På 1980-tallet ble det en stor omveltning i synet på samiske rettigheter på grunn av kampen mot oppdemminga av Alta-vassdraget. Flere fra Nesseby var sentrale i rettighetskampen. Kofta ble brukt i offentlige aksjoner og markeringer. Man tapte kampen mot utbygginga av vannkraftverket. Men Alta-kampen banet vei for myndighetenes aksept av samiske rettigheter, som førte til at Stortinget vedtok en Samelov og det ble opprettet et demokratisk valgt organ. Det første Sametinget ble høytidelig åpnet av Kong Olav i 1989.

Det at samisk rettighetskamp hadde fått mye oppmerksomhet gjorde ikke at det ble lettere for vanlige folk å bruke kofte offentlig. Kofta ble i denne tida av det norske samfunnet oppfattet som et politisk plagg. Hvis man hadde kofte på utenom helt klare samiske sammenhenger kunne man få høre stygge kommentarer og bli oppfattet som provoserende. Dette gjorde at mange som vanligvis bar kofte offentlig sparte den til trygge private sammenhenger. Hjemme i Nesseby ble kofta vanligere å se på konfirmantene utover 1980-tallet. I 1984 hadde halvparten av konfirmantene kofte. Det var kun blå kofter med hvite silkesjal. På slutten av 1980-tallet ble hvite kofter populære. Dette var inspirert av gamle bilder. Ved å hente fram mangfoldet som fantes før krigen skapte man også et større rom for variasjon.

Jorunn Eikjok var en av de som deltok under sultestreiken utenfor Stortinget i 1979. Bildet er fra utstillinga etter et duodji-kurs som hun arrangerte, med mål om å fornye kofta. Mannen som sitter bak med slips og kofte er Olav M. Dikkanen (1932-2013), som representerte Varanger sammenhengende fra det første Sametinget åpnet i 1989 til 2005. Karlebotn 15.12.1975. Foto: John Ole Nilsen.

Kirka som samisk fellesskapsarena

Da Isak Saba fra Nesseby stilte til Stortingsvalg i 1906 var en av hans fanesaker at kirka fortsatt skulle bruke det samiske språket. I Nesseby er det fremdeles kirketolk. Det er så innarbeidet at kirka skal være tospråklig at salmene synges samtidig på norsk og samisk. Som en offentlig arena i en samisk kommune er kirka en del av den stedegne kulturen. Konfirmasjon eller andre kirkelige handlinger er utenkelig uten begge språk parallelt.

Fram til krigen hadde det vært vanlig at både konfirmant og familie pyntet seg i kofte. Etter krigen var det en periode mote blant ungdommene å gå i norsk dress eller kjole. Resten av konfirmantens familie pyntet seg i kofte, om de hadde. Fra 1970-tallet av ble det igjen vanligere at konfirmantene selv bar kofte. Fra 1990-tallet av har det vært mer unntaksvis at noen ikke har kofte og heller velger bunad eller norske penklær. Også til andre kirkelige anledninger, som dåp og bryllup, står bruk av kofte sterkt. Til begravelser er det ikke like vanlig. Det kommer an på hvem som skal følges til den siste hvile. Hvis det er en markert samisk person, så er det mange som har kofte på for å hedre den døde. Men det er en holdning i Nesseby om at kofta er et festplagg. Mange føler det derfor upassende å pynte seg i kofta for en begravelse.

Generelt kan man si at kirka som institusjon har vært en arena for å fremme bruk av kofte. Til kirkelige anledninger samles slekt og kjente og man kler seg opp i det fineste plagget man har. For de fleste i Nesseby regnes da kofta som det naturlige plagget og man kan kjenne seg upyntet om man ikke har kofte på i slike anledninger.

Nesseby kirke, ca. 1977. Foto: John Ole Nilsen.

1 Jernsletten 1986. Samebevegelsen i Norge. Idé og strategi 1900 – 1940,
s. 65.

Samisk språkforvaltningsområde

På 1990-tallet ble Nesseby offisielt en tospråklig kommune og innlemmet i det samiske språkforvaltningsområdet. I 1992 vedtok kommunestyret at alle elever i kommunen skulle ha samisk, enten som fag eller som undervisningsspråk. De som gikk sine første skoleår på denne tiden, kan fortelle om en helt ny opplevelse. Hvordan samisk språk ble tilgjengelig for alle. For noen ble dette også en styrke i deres egen identitet og gjorde at de valgte å få sydd seg kofte til konfirmasjonen, selv om det bare var de aller eldste i deres familie som hadde kofte hengende innerst i skapet. Sissel Røstgaard (f. 1981): «Ja, det var veldig stort å få kofte. Når man fikk kofta på seg – da følte man seg 2 cm høyere!»

En konsekvens av Samelovens språkregler var at saker som hadde vært drevet av personlig engasjement og organisasjoners streben, ble et kommunalt ansvar. Det var ikke lenger opp til hver enkelt å kreve eller igangsette tiltak for å ivareta samisk språk og kultur. Det var blitt et offentlig anliggende. Det er i dag vanskelig å verdsette den fundamentale endringen dette har medbrakt.

Samekulturutvalget ble nedsatt i 1980 for å utrede det prinsipielle grunnlaget for kultur- og utdanningspolitikken og drøfte tiltak som kunne styrke bruk av språk og fremme kultur. I NOU 1985:14 Samisk kultur og utdanning foreslo de en egen språklov. Isteden ble Lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold (Sameloven) vedtatt i 1989, med egne språkregler som ble iverksatt i 1992

Man vedtok å likestille norsk og samisk innenfor et geografisk avgrenset virkeområde: Forvaltningsområdet for samisk språk. Da Kommunaldepartementet fremmet forslaget var kun 4 kommuner med: Kautokeino, Karasjok, Tana og Nesseby. Man anså at det var best å konsentrere ressursene der samisk språk og kultur sto sterkest og tiltakene ville få størst effekt. Etter hvert har stadig flere kommuner søkt om å komme innenfor ordningen.

Sissel Røstgaard er en av de som har tatt tilbake bruk av både samisk språk og kofte for seg selv og sine barn. Foto: Bjarne Riesto, 31.8.2019.

1 Dikkanen 2002. Karlebotn skole og internat 1952-2002.

2 Intervju 15.3.2019.

3 Samelovens språkregler og forvaltningsområdet for samisk språk, https://www.regjeringen.no/no/tema/urfolk-og-minoriteter/samepolitikk/ samiske-sprak/samelovens-sprakregler-og-forvaltningsom/id633281/

4 Paul Pedersen og Asle Høgmo. Sápmi slår tilbake. Samiske revitaliserings- og moderniseringsprosesser i siste generasjon. ČálliidLágádus 2012.

Et plagg for å vise tilhørighet

Etter 1950 har man ikke registrert språk og etnisitet, men i Unjárgga gielda/Nesseby kommunes Samiske språkplan for 2018-2021 slås det fast at «Flertallet av innbyggerne har samisk bakgrunn, og over halvparten snakker eller forstår både samisk og norsk. Fremdeles er samisk det vanligste blant de over 50». Kommunen er i dag offisielt tospråklig, med nordsamisk og norsk som likestilte språk. Dette vises med skilting, parallelle barnehage- og skoletilbud på begge språk, og tilgang til begge språk i kommunale tjenester ellers.

2000-tallet preges av selvfølgeliggjøring. Det blir mer vanlig å ha kofte til konfirmasjon enn å ikke ha det. I 2002 hadde alle konfirmantene kofte. En hel generasjon har vokst opp med den offentlige tospråkligheten som en selvfølge. Det er mer normen enn unntaket at samiske politikere går kledt i kofte i offentlige sammenhenger. Som når det øverste folkevalgte organet er samlet. Sametingets president opptrer sjelden offentlig uten kofte og det samme gjelder hennes rådsmedlemmer.

Bernhard Iversen var kirkeverge i Nesseby i en mannsalder, men brukte kofte første gang til 300-års markeringa av det første kirkebygget i Nesseby kommune, på Angsnes 18.8.2019. På bildene er også kirketolk Jaana Valle, som alltid har kofte på når hun tolker. Prost Egil Lønnmo i prestekjole. Begge foto: Jorunn Jernsletten.

Også på lokalt plan kler politikerne i Nesseby seg i kofte til kommunestyremøter. Dette gir sterke signaler om at kofta er vårt plagg, som kan brukes når man trenger å signalisere hvor man hører til. En eldre mann, som ikke brukte kofte i oppveksten, men har skaffet seg penkofte som voksen, uttrykte at når han skulle ned til Oslo på en offentlig tilstelning og pynte seg da var det bare kofta som var aktuell. «For man må jo vise hvor man kommer fra!»

For den oppvoksende generasjon betyr dette at kofte er noe man ser nesten daglig. Det kryr av forbilder i alle aldre og kjønn på sosiale medier, og nye koftemoter testes ut av yngre og eldre artister. Selv i familier hvor de voksne ikke er komfortable med å ha på kofte gir dette barna mulighet til å identifisere seg med andre koftebrukere. Slik er vi på en måte tilbake til beskrivelsene fra 1920-tallet. Hvis man ikke går i kofte på 17. mai skiller man seg ut. I Nesseby er det idag som for 100 år siden aksept for at man kan bruke kofte selv om man ikke er samisk, for da glir man inn i flokken. Slik kan man si at det er å regne som et moteplagg.

Den generasjonen hvor færrest går i kofte er de som vokste opp i etterkrigstida. De forklarer det med at de ikke vendte seg til å bruke kofte som penklær fordi det var småbarn og eldre som brukte kofte da. Ungdommene brukte norske penklær og fortsatte med det. Det er ikke fordi de skjemmes over å være samisk. Tvert imot så prater de samisk offentlig, som på butikken og i kirka. Kanskje bærer de også på negative følelser knyttet til koftebruk fra den tida de vokste opp, som var en tid preget av fattigdom og fornorsking?

En av de som fikk seg kofte først som 70-åring er mangeårig kirkeverge Bernhard Iversen. Han brukte kofte offenlig første gang på Angsnes til 300-års markeringen av kommunens første kirkebygg. Når det gikk så langt som til 2019 før han tok på kofte, så handlet det ikke om at han ikke ville fremstå som samisk. Tvert imot så har han brukt samisk aktivt i sin jobb, så ingen er i tvil om at han har samisk som førstespråk. Det å ta på kofte har imidlertid ikke vært nødvendig for å utføre jobben. Men, som flere andre i hans generasjon, opplevde han at det etterhvert ble påfallende når alle andre i kirka hadde kofte på og ikke han.

Selv om kofter idag brukes i stadig flere sammenhenger er det likevel en bevissthet rundt hvilke situasjoner man ikke vil ha kofte på. Kjell Trane (f. 1947): «Du må være litt forsiktig, det passer ikke alltid å ta på kofte. Du må vurdere på forhånd hvordan folk vil reagere. Det kan være en stor påkjenning. Du gruer og prøver. Du tar på kofta og kjenner etter. Hvordan blir nå dette? Aldri her i Nesseby, men andre steder. I Vadsø er det ikke så ille lenger, heller ikke i Vardø. Men de andre stedene på Finnmarkskysten. Der er det mange som mobber samer. Jeg tror ikke jeg ville gått med kofte der. Kanskje har det blitt bedre nå? Når jeg drar sørover, trenger jeg ikke å være redd. Men jeg må likevel tenke på forhånd, passer det? Det er et sånt plagg folk sørpå ikke er vant til å se. Og da sier noen at du tar på kofte bare for å skryte og få oppmerksomhet!»

Sissel Røstgaard (f. 1981) forteller at hun ikke har fått kommentarer på at hun har hatt kofta på i sammenhenger der det ikke passet, men det hender at hun tenker: «sørpå, at aberet i store anledninger når man er den eneste koftekledde... ikke for at noen gir kommentarer, men for eksempel i et bryllup - at man ikke skal stjele tordenet til bruden. Jeg har ikke opplevd det selv, men jeg har hørt mange som har fortalt at det nesten blir sånn at det føles litt feil, å ta så mye oppmerksomhet.» Utenfor Nesseby anpasser man derfor bruken av kofte også for å ta hensyn til andre.

Mangfold og identitet

Etter hvert som kofter igjen ble allemannseie meldte behovet seg for å uttrykke ikke bare en felles identitet, men også individuelt særpreg. Dette ble ofte kommentert og debatten om hvor mye man kan endre på dekoren før den mister sin områdetilhørighet føres fortsatt. At kofter kan ha ulike farger er akseptert. Men det er fortsatt snittet i sømmen, samt plassering og komposisjon av dekoren, som viser hvilket område man tilhører. Akkurat dette grunnprinsippet – at enhver kofte skal ha en geografisk tilhørighet – synes det å være stor enighet om. Det er ikke et alternativ å sy seg kofte fra et annet område enn der man har slekt ifra eller annen tilhørighet til. Om man har bodd lenge i Nesseby så er det akseptert at man bruker Nessebykofte også om man ikke er samisk, eller hvis man er tilflyttet fra et annet samisk område. Men det er ikke akseptert å blande elementer fra ulike områders kofter. Innenfor hvert område er det imidlertid mange muligheter for variasjon og det er her rommet for å uttrykke individuell personlighet ligger.

I dag gir det status å holde kurs i koftesøm og båndveving. Det er tradisjonshåndverk som lokalsamfunnet verdsetter høyt. Siden 1990-tallet har det igjen vært mote å gå med kommager og skobånd når man har kofte på. Dette har gitt et oppsving for vevde band. I over hundre år har det vært vanlig å bruke norsk skotøy til kofta når man var penkledt. Komager og skaller brukte man på hverdagene. I dag oppfattes konfirmasjonsantrekket ikke som komplett uten kommager med skobånd. Men denne koblingen kom ikke før på 1990-tallet. Ei som begynte å bruke kofte på denne tida fikk høre kommentarer om at det var feil at hun hadde vanlige pensko til kofta. Det medførte at hun ikke turde å bruke kofta et helt år. I dag er det igjen sosialt akseptert å bruke variert skotøy til kofter tilpasset anledningen. Også her er det stadig motesvingninger.

Lisbeth Olsen er aktiv vever av skobånd i mange ulike varianter. Hun har også holdt kurs på Isak Saba senteret. Foto: Bjarne Riesto 6.2.2020.

Det har vært mye diskusjon om hvordan kvinner skal feste silkesjalet med søljer på riktig måte. Youtube-videoer deles på sosiale medier foran Samefolkets dag og 17. mai. Som et motsvar til presset om korrekt sjalbruk har mange latt seg inspirere av bilder fra 1920-tallet, da kvinnene ofte hadde et lite tørkle innenfor kofta. Da vistes også de små brosjene eller hektene som holdt kofteåpningen sammen. Dette har blitt en mot-trend til bruk av store, frynsede silkesjal som er festet med store, dyre søljer. For noen er dette et symbol for en sjøsamisk nøysomhet i kontrast til det de oppfatter som en prangende innlandskultur. Det å ikke bruke sjal og dermed gjøre påkledninga enklere har appellert til den yngre generasjonen. De var avhengige av hjelp fra voksne for å kle på seg «riktig», men kan i dag klare seg selv siden elementet som skapte hodebry rett og slett kan utelates. Dette har igjen gjort at de yngre bruker kofta i stadig flere sammenhenger.

Til syvende og sist er det reaksjonene fra de man møter rundt seg – om det oppleves som trygt og oppbyggelig - som avgjør om man går med kofte eller ei. Kofta er ikke et vanlig plagg. Det er på en måte identiteten man kler på seg og viser fram. Da er man også mer sårbar for kritikk. Hvis man ikke tør å gå med kofte fordi andre kommer med negative kommentarer, så får man heller ikke vist andre hvem man er og hvor man hører til. Det er en alvorlig sak.

Oppsummering

Det å ta på seg kofte oppfattes i dag som å stå offentlig frem med en samisk identitet. Men det kommer an på hvilken sammenheng personen bruker kofta i. Nesseby er en kommune hvor det fra gammelt av har vært normen å inkludere de som bosetter seg i den stedlige, samiske kulturen. Klesdrakt er ett element blant flere. Man trenger derfor ikke å være samisk for å bruke kofte i Nesseby. Og man kan være en tydelig profilert samisk person uten å bruke kofte.

For hundre år siden var det å snakke samisk og gå i kofte hverdagen for de aller fleste i Nesseby. I skoleverket hadde det siden slutten av 1800-tallet vært forbudt å bruke samisk, annet enn i nødstilfeller. Dette var selvfølgelig noe som ble lokalt tilpasset ut ifra hvilke lærere som var ansatt. Skolegang hadde liten betydning for folks levesett. Det var for de fleste bare noe man måtte igjennom før man kunne fortsette dagliglivet i den sjøsamiske kommunen, hvor de fleste drev en form for selvberging basert på kombinasjon av fiske, husdyrhold, reindrift, jakt, fangst og høsting i utmarka. Da var det samisk klesdrakt og samisk språk som dominerte hverdagen. Det er først etter krigen at man ser markante endringer i dette bildet.

Det var stor debatt om man skulle gjennomføre endringer til mer samisk i skoleverket etter krigen. De fleste skolestyrene i de samiske kommunene gikk imot styrking av samisk, også Nesseby skolestyre. Begrunnelsen var frykt for å utelukkes fra det norske samfunnet og bli et reservat uten utvikling. For Nesseby sin del synes det som at omlegginga til norsk som førstespråk skjøt fart etter krigen og er koblet til de store barnekullene og befolkningstoppen i 1950. Lokalbefolkninga visste at det ikke ville være arbeid til alle de 1500 innbyggerne, og at de fleste ungdommene måtte søke seg bort for å finne arbeid.

Det var ved folketellinga i 1950 over 60% som oppga samisk som hjemmespråk, så språket sto fortsatt sterkt. Selv inn på 1960-tallet var det barn som begynte på skolen uten fullstendige norskkunnskaper. At det var tvingende nødvendig at disse lærte seg godt norsk var man inneforstått med. Man ville ikke nå langt ut i verden med bare samisk, som det ble sagt. Hvordan dette skulle oppnås var det derimot ulike strategier på: overlate det til skoleverket eller bytte språk hjemme? Foreldrene valgte det de mente var best for barna. I lys av dette er det forståelig at Nesseby skolestyre på begynnelsen av 1960-tallet var negativ til Samekomitéens forslag om å starte med samisk språkopplæring i skolen. Man klarte ikke å se hvordan dette kunne være noen fordel for ungdommene. Tvert imot ble det sett som et hinder for at også samiske ungdommer skulle kunne tre inn i det norske arbeidsmarkedet og ta del i velstandsøkningen.

Nesseby 17. mai tog, 2019. Foto: Charles Petterson.

Men det er én ting å skulle lære seg norsk av funksjonelle grunner. Noe helt annet er det negative og nedlatende synet på samisk språk og kultur som lå til grunn for statens offisielle fornorskingspolitikk. En blanding av norsk nasjonalisme og sosialdarwinisme, hvor samer ble sett som underutviklede uten mulighet til å nå det samme sivilisasjonsnivå som den norske befolkning. Dette ga grobunn for den norske befolkningas manglende respekt og anerkjennelse av samers egenverd.

De sosiale konsekvensene av fornorskinga er kanskje tydeligst i holdningene samer ble møtt med i de norske kystsamfunnene. Den nedsettende vurderingen av samisk kultur og levesett i over 100 år hadde skapt et hierarki, hvor samer var på bunnen. Dette ga seg konkret utslag i at man som same opplevde hets i de norske kystmiljøene. Det å ikke vise at man var samisk med å unngå å bruke kofte, var derfor en strategi for å unngå negative reaksjoner. Selvfølgelig ble man avslørt på andre måter, for selv om man behersket norsk var dialekten avslørende. Men det var i hvert fall ikke vits i å utsette seg for påkjenningen med å vise seg i kofte, annet enn i trygge samiske miljøer i indre strøk.

Fornorskinga påvirket ikke bare endring av språk og kulturelle trekk. Den kunne gi en alvorlig knekk for selvfølelsen. Dette var et av hovedargumentene for den gryende samebevegelsen på 1950-tallet. Det hadde vært en bølge med samepolitisk engasjement på begynnelsen av 1900-tallet, men dette ble så sterkt motarbeidet at ildsjelene, slik som Isak Saba, ga tapt. Fimbulvinteren varte til etter andre verdenskrig. Da ble synet på minoritetspolitikk endret og det var igjen mulig å arbeide for og styrke samisk språk og kultur. Det var imidlertid lite kunnskap om hvordan man skulle få til endring fra en ensidig negativ holdning til en mer aksepterende og støttene politikk. Det tok en ny generasjon før man hadde en massebevegelse, som klarte å endre synet på den samiske fortida fra en nedverdigende historie til en kulturskatt å høste av.

Det er mange praktiske endringer som har kommet på plass, slik som tilbud om opplæring i og på samisk i grunnskolen. Men det vanskeligste å endre på har vært den negative innstillingen og manglende aksept av at det samiske har egenverdi. Holdningen til samer har gått fra direkte diskriminering til latterliggjøring. I dette prosjektet er det imidlertid ikke de andres syn på samer jeg har fokusert på. Jeg har brukt intervjuer for å få fram et inntrykk av hvordan ulike generasjoner i Nesseby har opplevd sitt forhold til kofter. På denne måten kan vi få vite noe om de følelser og tanker som er knyttet til noe som i dag regnes som et symbolsk uttrykk for samisk identitet. Folks forhold til koftebruk forteller også mye om hvordan fornorskingen og den samiske vitaliseringen har gitt utslag i deres liv, og hvordan de personlig har opplevd disse prosessene.

Måten vi presenterer oss selv ovenfor andre har tilbakevirkende kraft på oss selv. Når folk legger ut profilbilder på sosiale medier med kofte på eller deltar koftekledt i offentlige tilstelninger utenfor Nesseby, så er det både et uttrykk for deres selvfølelse og en forsterking av den. At folk er stolte av å vise frem offentlig at de er fra Nesseby med å ha den lokale kofta på kan i dag virke som en selvfølge. Men nettopp det å vise at man er fra en sjøsamisk kommune har ikke alltid vært positivt ladet. Tvert imot ble man latterliggjort og stigmatisert lenge etter at myndighetenes offentlige fornorskingspolitikk var forlatt.

Det å ta tilbake en samisk stolthet har krevd flere generasjoner. Fremdeles kan det være vanskelig for den generasjonen som vokste opp under gjenreisinga å ta på kofta. Heldigvis har den yngste generasjonen på 2000-tallet vokst opp med det samiske som noe selvsagt og positivt. Dette er med på å omforme de negative følelsene som de eldre generasjonene fortsatt bærer med seg. Gleden over å vise hvor man er fra ved å gå i Nessebykofte overskygger faren for negativ oppmerksomhet, som fortsatt kan forekomme utenfor de trygge omgivelsene i vår sjøsamiske kommune.